AZ INSIGHTLAB SZOLGÁLTATÁSAI, ALAPVETŐ KUTATÁSTÍPUSOK
HMM… AKKOR MOST HOGYAN IS KÉPZELJEM EL A CÉLCSOPORTOM?
Életstílus és motivációs szegmentáció
-
Motiváció alapú szegmentáció univerzális „igénytérképen”, amin bármilyen információ (ügyféligények / fogyasztói igények, márka, koncepció, szolgáltatás/termék, vásárlási hely stb.) együttesen elhelyezhető
-
Teljeskörű elemzés, melyben sosem veszik el a valódi, hús-vér ember, a valódi felhasználói csoportok
-
A célcsoport meghatározása a térképen (a legígéretesebb terület, az egyes szegmenseken átnyúlóan): a célcsoport teljeskörű megértése, jellemzése, illetve a nekik szóló komplex kommunikációs üzenet, mint kutatási output
-
Segít megérteni, hogy mit gondolnak és tesznek az ügyfelek / fogyasztók, és miért
-
Segíti a stratégia kialakítását: az ígéretes szegmensek és koncepciók azonosítását, a pozícionálást, az egyes szegmenseken belül az ügyfél-/ fogyasztói igényeket; majd taktikai tervezési szintre lebontva támogatja a megvalósítást (5W mentén: Kinek, Mikor, Mit és Hol kell mondani ahhoz, hogy az ajánlatunk vonzó és konzisztens legyen?)
-
Olyan rendszer, amelyben a látens igények is feltárhatók
MENNYIRE HASZNOS EGY OLYAN VISSZAPILLANTÓ TÜKÖR, AMIBEN CSAK MAGUNKAT LÁTJUK?
Vonzerő, imázs és pozicionálás
-
Versenykörnyezeti kontextusba helyezett, relatív, valódi előrejelző erővel bíró, egyéni szintű márkaérték mutató, amely közvetlenül az ügyfélben / fogyasztóban élő márkaképet/márkalenyomatot vizsgálja
-
Könnyen, „részesedés %”-ként értelmezhető, a valódi piaci részesedéssel szorosan együtt mozog (így annak előrejelzésére is használható)
-
Rávilágít a kommunikáción kívüli (trade) tényezők hatására
-
Szemben a klasszikus (pl. NPS) mutatókkal, nem izoláltan tekint a márkára, hanem a márkának az ügyfél / fogyasztó fejében a versenytársakhoz viszonyított relatív pozícióját méri
COOL, RETRO JÁRGÁNY VAGY SZAKADT ÓCSKAVAS?
-
IMAGE DRIVER-ELEMZÉS – Megengedjük a valóságot:
-
Egyes tulajdonságok taszítóak is lehetnek, ezért negatív összefüggést is értelmezünk és kimutatunk
-
Fontossági sorrend (driver-erő) megállapításához a márkakép (=összetartozó attribútumok összessége) vonzerejéből indulunk ki, és nem egyenként kezeljük az attribútumokat, az ellentmondásmentes kommunikációs stratégia támogatására
-
Válaszadói szinten mérjük: ugyanaz az attribútum valakinek vonzó, másoknak taszító – ezek aránya többet mond az átlagnál
TUDOM HOL VAGYOK, ÉS A KAPUT IS LÁTOM. AKKOR MOST MÁR TUDNOM KÉNE, MERRE MOZDULJAK?
Stratégiai döntéstámogatás, piacmodellezés, versenykörnyezet és versenypozíció
-
A „Sales Boosting Box” az InsightLab márkaerő és imázs mérő modelljének felhasználásával megmutatja, mely beavatkozási területek hordozzák a legnagyobb potenciált
-
A versenykörnyezetre és az alternatívákra fókuszálunk, a saját pozíció reális, „önerősítéstől mentes” felmérésével
-
Megmutatjuk, hogy mely márkák foglalják el a jelenlegi vagy a jövőbeni célcsoportunk területeit
-
Nemcsak a márka erősségeit / gyengeségeit mutatjuk meg, hanem konkrét akciókat, és/vagy kommunikációs üzeneteket jelölünk ki a szükséges „elmozdulás” elérése érdekében
Szolgáltatás- és koncepcióteszt
ÉS SZÉP LEGYEN VAGY OKOS?
-
Kvantitatív, kvalitatív és komplex megértésben is, célcsoport azonosítás lehetőségével
-
Az igénybevétel valós valószínűségét (és nem „a vásárlási / az igénybevételi hajlandóság valószínűségét”) mérjük, egyéni szinten, így azonosíthatók a megnyert csoportok
-
Részletes értékelés nem csak a beavatkozási pontok, hanem a beavatkozási irányok és mértékék kijelölésére
-
Az InsightLab márkaérték mérő mutatójára épülő Share-in-Mind becslési modell, ami nem csak a potenciált azonosítja, de megjelöli a nyereség forrását (kannibalizáció) és leírja a megnyertek körét
HA A MEGFELELŐ ÜZENETTEL SEGÍTESZ MEGÉLNI AZ ÁLMAIT, Ő IS SEGÍT MAJD BEVÁLTANI A TIEIDET!
Reklám-/ kreatív teszt és kommunikációs hatékonyságmérés
-
A kreatív szakemberek egyértelmű támogatása a fejlesztésben
-
A diagnosztikus (mennyire jó, „jól van megcsinálva / kitalálva” maga a reklám / a kommunikáció ) mutatók mellett hatásalapú mutatók („növeli-e majd a márka választásának valószínűségét?”)
-
Középpontban a márkaérték/sales: a kulcsmutató nem a kreatívval / reklámmal foglalkozik, hanem az azzal elérhető piaci eredmény alapján értékel és rangsorol
-
Pre-/post exposure márkaérték alapú kulcsmutató: a márka választásának tényleges valószínűségére gyakorolt hatást mérjük, egyéni szinten, így az eredményeket megtisztítjuk a márkaérték hatásától
-
Egyéni szintű hatást mér: bemutatjuk a megnyert vagy elidegenített csoportok nagyságát, összetételét és indokait
EGÉSZSÉGES IRÁNYBA VÁLTOZIK A MÁRKAKÉP?
U&A, tracking
-
A márka vonzerő alapú részesedését és a valós részesedését is mérjük, összevetve a kommunikációs kampányok időzítésével (GRP-val)
-
Azonosítjuk a márkatölcséren való elakadási pontokat, az elakadás és a márkaváltások okait
-
A „Sales Boosting Box” segítségével actionable módon mutatjuk meg az eladásnövelésben rejlő potenciál kiaknázásának lehetőségeit: kikhez, milyen üzenettel szóljunk?
-
Alap U&A mutatók (kik, mikor, milyen gyakran, mit...)
-
Web-listening
-
A márkával kapcsolatos online említések összegzése, trend-alakulása, sentiment-analízis (pozitív-negatív említések aránya)
-
Leggyakoribb asszociációk, szavak
-
Véleményvezérek azonosítása
-
A márkával / termékkel / szolgáltatással kapcsolatos problémák azonosítása
Online brand-sphere
MIT MONDANAK A MÁRKÁD HÁTA MÖGÖTT?
Szponzoráció, személyi profilok
ELÉG NÉPSZERŰ! DE ELÉG, HOGY NÉPSZERŰ?
-
A kiválasztott személyekre vonatkozó percepciók teljes (kvalitatív) feltárása és felmérése
-
A jelöltek részletes értékelése egy számba sűrített összehasonlító indexen
-
Sikerességet befolyásoló személyiségjegyek, driverek azonosítása
-
Percepciók illeszkedése a márkához, termékhez, kampánycélhoz stb.
-
Ismertség, népszerűség, kifáradás mérése
-
Fejlesztési mátrix a potenciált hordozó alanyokra
BIZTOS, HOGY ELEGET TUDUNK A JÓ DÖNTÉSHEZ, HA CSAK A KÉT VÉGPONTOT MÉRJÜK?
Árkutatás, csomagképzés és optimalizálás
-
A jelenlegi és új termékek / szolgáltatások árának optimalizálása versenykörnyezetben
-
Portfolió-optimalizálás, keresleti görbe becslés
-
Market modelling támogatás: árváltozások, termékportfolió szűkítés / szolgáltatás szélesítés/szűkítés piaci hatásának becslése, versenytárs akciók/reakciók szimulálása
-
Csomagképzés támogatása különböző, komplex tartalmú csomagok / ajánlatok piaci fogadtatásának előrejelzésével
-
Új (upgrade) szolgáltatás potenciál becslése és ároptimalizálása
-
Ügyféloldali szimulátor, amely könnyen kezelhető, sokoldalú és igény szerint rugalmasan módosítható
HOGY OTT LEGYEN ÉS FELKÉSZÜLTEN ÁLLJON AZ UTOLSÓ PILLANATBAN, NEM AZ UTOLSÓ UTÁNIBAN!
Lemorzsolódás (churn) kutatás
-
Relativizált, valós előrejelző-képességgel bíró mutatók, churn-veszély index, meglévő adatokhoz illesztés/back-engineering
-
Veszélyeztetett szegmensek azonosítása, beavatkozási terv alapú (mikro)-szegmentáció: az azonos módon (ügyfélkezeléssel, kedvezménnyel, extra szolgáltatással stb.) megvédhető csoportok azonosítása, leírása
-
ROI (ügyfélérték és a „védelem költsége”) alapú prioritás sorrend és konkrét akcióterv kidolgozása szegmensenként
HOGYAN ALAKÍTHATÓ A VÁLASZTÁS A MINDENT ELDÖNTŐ PILLANATBAN?
Vásárlási szokások, döntési utak és befolyásolók
-
A fő befolyásoló azonosítása
-
A „The moment of truth” (a végső vásárlási döntéshozatal) mély feltárása
-
Vásárlók tipizálása (ár / márka / hatásosság, tudatos választás stb.) – a vásárlási helyzetre irányuló szegmentáció összeköthető fogyasztói szegmentációval is
-
Szegmensek mérete, súlya
-
A döntési fa (ár, márka, kiszerelés stb.) hierarchiája
-
Vonzó promóciós típusok azonosítása
-
A sales volumen növelés eszközeinek azonosítása
AKKOR EBBŐL HÁNY GRAMMOT IS KÖSZÖNHET A GÉNEKNEK ÉS MENNYIT AZ EDZÉSNEK?
-
A kommunikációs aktivitások hatásától megtisztítva mutatjuk a POS / trade aktivitások hatását a sales eredményekre
-
Csatornánként azonosítjuk a leghatásosabb promóciós akciókat
-
Azonosítjuk, hogy mely típusú trade akciók növelik a legjobban az adott időszak sales eredményei és a márkaérték közti ‘gap’-et
BTL és promóció hatékonyság
ILYEN SZÉP SZÍNŰ CSOMAGOLÁST KÖVETELTEK A FOGYASZTÓK. AKKOR MIÉRT CSÖKKENT A RÉSZESEDÉSÜNK A CSOMAGOLÁSVÁLTÁS HATÁSÁRA?
Design-/ csomagolásteszt
-
Elfogadjuk, hogy a fogyasztók nem kreatív szakemberek, ezért nem velük akarunk csomagolást terveztetni. Ehelyett a csomagoláshoz kapcsolódó fogyasztói élményre és asszociációkra, és a márkavonzerőre gyakorolt hatásra koncentrálunk
-
A szakemberek munkáját közvetlenül is támogatjuk azzal, hogy azonosítjuk a meghatározó jellemzők egyedi hatásait
-
A megnyert, megerősített, érintetlenül hagyott illetve elidegenített fogyasztói csoportokat azonosítjuk és leírjuk
-
A megnyerés és az elidegenítés mögött meghúzódó asszociációkat szétválasztjuk az azokat generáló elemek kijelölésével
CUKOR, ÉDESÍTŐ, KARAMELL: EZEKET MIND HIÁNYOLTÁK A FOGYASZTÓK… DE TÉNYLEG JOBBAN SZERETIK MAJD ÍGY?
Termék-/ ízteszt
-
Nem az elégedettség, hanem az elérhető összhatás szerint rangsoroljuk a lehetséges beavatkozási pontokat
-
Nem csak azt mutatjuk meg, hogy mi a baj, hanem azt is, hogy hogyan kell/lehet orvosolni, figyelembe véve a beavatkozás más jellemzőkre gyakorolt hatásait is
-
Az összteljesítmény mellett a versenypozíciót leginkább javító, legígéretesebb beavatkozási pontok várható összhatás szerinti rangsora és a beavatkozás iránya is kirajzolódik
-
Termék-attribútumok összefüggéseinek feltárása és grafikus bemutatása
-
Kombinált koncepció- és terméktesztek esetén egyszerű, de tényadatokra kalibrált volumenbecslés
HÁNY PERC VÁRAKOZÁSSAL ÉR FEL EGY KEDVES MOSOLY?
Ügyfél-elégedettség, lojalitás kutatás
-
Share-in-mind jellegű mutatók, relatív piaci teljesítményt mérve (akár meglévő NPS adat is átalakítható)
-
Bármely szinten (szervezeti egység, régió, ország) és bármilyen rendszer alapján képezhető lojalitás indexek
-
Egyedileg, a megbízó szervezetére kialakított drill-down modellkeretben (=minden mutatónak van egyértelmű felelőse
VAJON Ő ELCSERÉLNÉ AZ ÉLMÉNYT EGY MICHELIN-CSILLAGOS ÉTTERMI VACSORÁRA?
User experience (weboldalak)
-
Weboldalak hőtérképes elemzése: leginkább figyelemfelkeltő funkciók, átláthatóság, ergonómia
-
Feltárjuk, hogy a (potenciális) látogatók hogyan használják az oldalt/dokumentumot: annak tervezett (jelenlegi) felépítése megfelel-e a látogatók elvárásainak (scanpath elemzés), hogyan használják
-
Meghatározzuk, hogyan navigálnak, mire kattintanak az oldalon
-
A weboldal menüpontjainak funkcionális és design szerinti értékelése
-
Meghatározzuk a könnyen/ nehezen kezelhető funkciókat, a felhasználóbarát / kevésbé intuitív honlapelemeket / dokumentumrészeket
BIZTOS, HOGY A LEGHANGOSABBRA FIGYELNEK ODA?
„Advocacy” kutatások
-
Véleményvezérek azonosítása, hol érhetőek el
-
Látogatóközönség tájékozódási forrásai
-
Bizalom: mely forrásokban bíznak meg
-
Word-of-Mouth szerepe (mindkét oldalról: információ nyújtás/ajánlás és információ/tanács keresés)
-
Fogyasztói-/ ügyfélutak azonosítása, az egyes Touchpointok teljesítményének növelése érdekében
-
Hangsúlyosan consumer-oldalú: a touchpointokat elsődlegesen nem az Ügyfél szervezeti struktúrája, hanem a fogyasztói-/ ügyfélélmények / utak alapján szervezzük rendszerbe
-
A célfüggvény nemcsak lojalitás lehet, hanem bármi, ami releváns (pl. ügyfélérték)
-
Az egyéni utak feltárása után azok összegzéséből szegmenseket képzünk a jellemző utak bemutatására
-
A touchpointok között és a touchpointokon belül fejlesztési prioritási sorrendet állítunk fel
MENNYIRE KALANDOS A MÁRKÁNKHOZ VEZETŐ ÚT, ÉS MIT TAPASZTAL AZ ÜGYFÉL ÚTKÖZBEN?